Jangan kan tengok mertua sendiri. Mak aku sendiri dengan menantu perempuan pun boleh tahan..Selalu kes menantu perempuan malas-malas sampai la aku jumpa tips ini...Sharekan jika bermanfaat..

Oh My Mak Mertua! tu.. Aku boleh nak comment je tapi inlaw aku ade dalam friendlist FB dan rasanya tak sedap pulak kalau buat org tua terasa.. paling tak enak kalau ada sepupu sepupu makcik pakcik yang kalau nampak aku komen tentang hal menantu-mertua ni.. sedangkan family hasben aku baik baik saja. kehkeh..
Aku bersimpati sebenarnya, walaupun ramai orang kecam kau kat komen (depa semua tu menantu baik2 kot nah.. yang tak kawen lagi sedap sangat komen tu..sengih je lah).. Apa yang kau perlukan ialah; masa. Dan dalam masa berjalan tu, kau kena adapt sikit la dengan belah suami ni.
Aku setuju part inferior ni. Jangan kan tengok mertua sendiri. Mak aku sendiri dengan menantu perempuan pun boleh tahan. Dan bila story mory.. ramai jugak kengkawan aku memang ada slack sikit ngan mak mertua ni; especially yang anak lelaki jenis “attached” kat family. Jenis tak attach pastu jarang balik maka jarang ada masalah mertua ni tak payah cakap lebat lah. Itu belum lagi ada adik bradik ipar perempuan kan? Masalah betul kot kaum perempuan ni. Sensitippp.. Susah nak try buat rilek je. Pasal ipar perempuan ni ketepi dulu. Aku nak cakap pasal mak mertua. Ini pengalaman aku.
1) Adab kat rumah/dengan family inlaw.
Yang ni tak payah cakap banyak. Buat hiporkrit je la sikit cuba tolong2 kat rumah tu. Bukan kena buat hari-hari pun. Tak tau mana letak rempah rencah? Mana periuk? Plastik? Bawang halia dan sebagainya kat mana? TANYA. Sesiapa pun datang rumah orang lain tak boleh automatik tau kat mana sekian sekian barang. Mertua aku rumah banglo 2 tingkat jugak, sentiasa kemas tersusun, takda apa nak tolong pun. Tapi waktu nak masak ke ape tu datang je kat dapor tanya “ada apa nak tolong tak?” .. Tapi aku, selalu dapat jawapan “takde ape dah, nak siap dah”. Selalu aku masuk dapur camtu la jawapan yang aku dapat. Mertua aku still ada masak jugak walaupun ada orang gaji. Dan 10 kali dapat jawapan kata “dah nak siap dah”, teruskan jugak masuk dapur tanya apa-apa nak tolong. Lebih-lebih lagi kalau kau free; takde anak. Ade anak tu, mintak tolong hasben tengokkan jap anak kita. Cakap nak tolong mak kat dapor. Bukan diharap tolong dari A-Z. Asal ada kelibat masuk dapur cukup. Kadang-kadang je ade la mertua mintak tolong kacau kejap, potong ni kejap, amik mangkuk tu nak taruk lauk. Tolong amik pinggan. Jangan terus ghaib sudah. Waktu makan baru nak muncul. Suami panggil ke, sendiri tersorong-sorong datang ke, bukan diorang nampak. Diorg cuma nampak kau ada ke tak waktu nak masak tadi. Ke time nak makan je baru muncul? HAA..
Sambil-sambil tu boleh sembang-sembang. Pulak lagi aku jenis tak banyak cakap. Mak mertua pulak macam mulut murai. Volume sikit punya tinggi kalau bercakap. Awal-awal dulu aku join rumah sedara-sedara hasben ni punya kekok tak tau nak bertegur sapa. Jadi isu jugak, aku dapat tau pun bila tebaca kat fon suami. Tapi lama-lama try adapt la. Tanya mende sikit sikit (yang aku tak berminat nak tau pun sebenarnya; tapi demi nak create conversation tu, ringan kan sikit la tegur-tegur tanya-tanya). Waktu makan tu boleh puji lauk, tanya camana nak masak, ini apa ini. Lagi-lagi kalau lauk negeri kau tak familiar. Aku selalu jugak puji lauk yang mertua aku masak.. dan tanya-tanya camana nak masak.. walaupun mak aku lagi handal bab masakan ni. Haa.. jangan compare tau. Specialty mak mak ni tak sama. hee..
NOTE: jangan sembang banyak sangat sampai tangan tak jalan masa tolong masak tu. Ni ramai org anti. Aku pun anti.
2) Suami
Haa bila makanan dah terhidang, selamba nye hasben kau panggil bini turun makan. Ini hasben/lelaki jenis tak sensitif ni. Tak perasan kot mak dia susah payah kat dapur.. Sebagai perempuan yang sifat nya halus dan sensitif, ada baiknya bagitau kat hasben kita. Explain sikit pasal nak tolong2 parents ni, “kalau tak tolong i rase tak best plak”.. Mintak hasben tolong bagitau kalau mak dah ready nak masak ke ape. Walaupun aku yang perasan kalau mertua aku buat mende susah-susah, aku cuit hasben aku pegi tolong.
Selalu kes menantu perempuan malas-malas (sampai adik adik ipar perempuan suka confess tuuuu) sebab abang2 sendiri tak alert la ni. Ada isteri jenis teruskan sikap ‘malas’ sebab suami sendiri biarkan dia perangai camtu. Ada isteri jenis sensitif dan nak tolong jugak walaupun suami buat tak reti je, tolong atau tidak. Jadilah isteri yang malu sikit kalau tak tolong, sebab; mak mertua dan ipar2 perempuan ni takkan tegur atau mintak tolong kau secara direct. Paling koman pun dapat sinis perli gitu. Diorg nak tegur anak lelaki/abang sendiri? Jangan harap lah. Sebab kesalahan ni akan nampak kat kita je; kaum perempuan. Sapa suruh malas???
Sembang pasal upbringing, even adik ipar aku sendiri pun bukan kaki dapur. Tak reti masak. Tapi takleh nak ikot la perangai dia. Pergi tanya-tanya jugak ada apa-apa nak tolong? Ikutkan aku sendiri pun bukan la jenis yang mak aku didik wajib masuk dapur, walhal mak aku masak A-Z, takde orang gaji. Tapi dah kawin ni kau jangan la buat perangai malas camtu. Mak kita dah tengok kita dari lahir. Mertua pulak baru tengok kita setahun dua. Jadi macam aku cakap, hipokrit sikit je. Rajin-rajin kan diri yang malas ittew.
3) Whatsapp
Aku takleh nafikan teknologi ni agak menyusahkan kita kaum perempuan baru kawen. Group macamni banyak susah daripada senang. Nasihat aku, tak payah left group atau reply dengan niat nak bagi orang ini orang itu terasa. Tak payah juga share artikel perli mertua ke apa. Dapat ayat sinis-sinis pun buat tak tau je. Biarkan. Buat tak paham. Buat tak nampak. Mute. Install duplicate whatsapp pun tak apa. (demi privacy, HAHA). Dengan keluarga mertua ni jangan panjang kan cerita sangat. Kalau taknak involve, dari awal jangan dilibatkan diri dalam group atau friendlist. Dah bila annoyed, takkan nak unfriend inlaw kau pulak, kan? Better dari awal jangan add. Ini pulak Whatsapp group. Group ni bukannya group kengkawan atau tempat kerja yang kau boleh exit. Ini group family. Family yang akan dengan kita sampai hujung nyawa. Kau left group? Macam isytihar perang namanya tu.
4) Mak sendiri
Aku pun cerita jugak kat mak. Apa aku dapat? Mak aku backup besan dia. Ada la beberapa hal yang mak aku tak terungkap jugak nak respon, tapi end up mesti suruh SABAR jugak. Cerita la camana pun kat mak kita. Mak kita cuma mampu bersimpati dan takkan komen lebih-lebih. Tau kenapa? Sebab mak kita dah serahkan kita kat lelaki yang mak kita harapkan dapat jaga kita masa dia takda nanti. Jadi kalau mak kita komen nanti jadi lain pulak. Mungkin jugak sebab mak kita pun pernah ada mertua, jadi takkan buat apa-apa yang boleh keruhkan masa depan anak perempuan sendiri.
Cuma kadang-kadang aku tegur balik kat mak aku.. kalau mak aku ada slack kat menantu perempuan sendiri, boleh jadi aku pun akan dipandang slack juge. Macam tayar bas berpusing pusing. Cycle tak henti.
Cukup takat tu. Kau belum ada anak lagi. Ketahuilah, dah ada anak nanti lagi pening kepala. Lagi diuji kesabaran. Kalau belum ada anak pun susah nak tolerate dengan mertua, dah ada anak nanti lagi macam-macam. Kalau kerja tolong kat dapur pun kau rasa typical malay moms, belum lagi adab pantang larang bagai orang melayu ni. HAHA. GOOD LUCK WEI.
Sayangi mertua sebab itu wanita yang lahirkan dan besarkan suami kita, sampai kita rasa nak kawen dengan dia.
Senangkan hati mertua = kita senangkan hati suami (sapa tak suka tengok org layan baik mak ayah kita..kan) = reward pahala bila suami happy ni? Bayangkan.
Doa banyak-banyak. Aku bagi contoh; mertua nak datang jaga aku berpantang anak kedua. (kenangan berpantang anak pertama dulu hazabbb sikit) Sepanjang mengandung tu memang aku banyak doa, dalam solat aku mintak kerap kerap.. supaya semua dipermudah. End up, daripada mertua plan nak datang, 3 minggu duduk ngan kitorg, rasa tetiba je dah balik. Semuaaa nyaa smooth saja. Yang aku biasanya akan sentap atau terasa, tiba-tiba boleh jadi cool tak kesah lansung. Sebab aku sedar, mertua datang susah-susah, korbankan masa, tenaga, nak jaga anak cucu. Jadi kita tolak ansur je lah. Yang tak suka tu pejam mata dan pikir kan semua nya sementara dan untuk kebaikan bersama.
Fikirkan jangkamasa panjang. Usah ikutkan hati, cepat sangat mintak cerai. Ewahh.. cerai sebab rimas mertua duk nagging. Dah tu nak kawen lain? Boleh confirm ngam rapat elok ngan mertua baru? Kalau suami dah takde parents, boleh confirm takde dugaan dari arah lain plak? Syukur je lah. Mertua baik je pun dengan kita. Suami pun jenis baik. Bukannya mertua dera kita ke apa. Berbuat baik, seikhlas hati. Tak rugi pun. InshaAllah, hati kita pun jadi tenang dan senang dan happy saja. Kita bahagiakan orang lain, Allah bahagiakan kita. inshaAllah, Aamin..
– Teratai
ADS HERE

Klik Share Di Bawah Jika Bermanfaat :

Share on Google Plus
Terima Kasih Kerana Membaca Dan Mohon Share Jika Bermanfaat
Dikongsikan Semula Oleh : pisangbaik.blogspot.com
Artikel di dalam blog ini hanyalah perkongsian dari pelbagai website dan blog secara tidak bertapis yang hanya bertujuan untuk berkongsi maklumat dengan masyarakat umum. Sekiranya perkongsian artikel yang dipaparkan disalah ertikan, pisangbaik.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab. Terima Kasih

About Drift Man

0 comments:

Post a Comment