8 Perkara Dosa Yang Menyebabkan Anda Lambat Untuk Bertemu Jodoh..Tolong share selepas baca atikel manfaat ini..


Allah menciptakan manusia dengan berpasang pasangan,jodoh itulah kata yang umum di ucapkan oleh masyarakat ketika sembang di kedai kopi.
Namun ada terkadang seorang lelaki atau pun perempuan ini sangat sukar untuk bertemu jodoh, bahkan tidak sedikit yang menemui jodohnya di usia lanjut.
Kadang sesetengah pasangan sudah bertunang namun pada akhirnya putus di tengah jalan sebelum sampai ke jinjang pelaminan." bukan jodoh" kata orang.
Dipetik dari sebuah blog muslimah, INFOUNIKISLAM.COM membicarakan tentang beberapa dosa yang boleh menjadi sebab sukar untuk bertemu dengan jodoh.
Berikut 8 dosa yang di maksudkan:
** 1.syirik**
pada dasarnya syirik adalah perbuatan yang menduakan Allah,namun tidak sedikit seseorang meminta bantuan bomoh atau ahli sihir lainnya untuk mendapatkan jodoh.ini adalah perkara yang salah.
Sepatutnya anda yang sukar bertemu jodoh segeralah mendekatkan diri pada Allah memohon agar jodoh anda di cepatkan.Allah akan memberikan apa yang kita perlukan bukan apa yang kita inginkan.
"Janganlah sekali-kali kamu diperdayakan dunia & diperdayakan para penipu yang mengatasnamakan Allah" (QS 31:33)


** 2.Berzina**

salah satu dosa paling besar adalah berzina,sudah tentu dengan memiliki dosa yang banyak rezeki akan berkurangan,berzina adalah perkara yang di keji dan di benci Oleh ALLAH.barang siapa yang melakukan zina akan mendapat langsung hukuman di dunia salah satunya adalah susah untuk bertemu jodoh.
** 3.Derhaka kepada orang tua**
Seseorang yang sulit mendapatkan jodoh ini biasanya mereka pernah berdosa kepada orang tua mereka. Rasulullah mengatakan jika orang tua merupakan representasi Allah SWT di dunia dan keridhaan mereka akan menjadi ridha Allah, sehingga jika kita melakukan dosa terhadap orang tua, maka Allah akan menutup sumber rezeki kita termasuk urusan jodoh.
"Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan ah dan janganlah kamu membentak mereka, ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. (QS. 17:23).


** 4. Hubungan Silaturahmi yang Putus**
Seseorang yang menutup hubungan silaturahmi dan berlaku sombong kepada sesamanya ini juga bisa menjauhka kamu dari urusan jodoh.
"Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara. Karena itu peliharalah persaudaraan dan peliharalah diri Anda dihadapan Allah supaya kamu mendapat rahmat ". (QS.49: 10)


**5.Memfitnah dan mengadu domba**
kebiasaan mempitnah dan mengadu domba salah satu dosa yang bisa menjauhkan kamu dari jodoh bahkan mengarah kepada adu domba yang berujung pada fitnah. Mengunjing salah satu perbuatan yang tidak disukai Allah sehingga kamu pun akan sulit dipertemukan terhadap orang yang tepat.
"Hai orang orang yang beriman, jauhilah kebanyakan kecurigaan, karena sebagian dari kecurigaan itu dosa. Dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah menggunjingkan satu sama lain apakah seorang diantara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentu kamu merasa jijik kepadanya. "(QS 49:12)
**6. Makan Rezeki yang Haram**
Jodoh akan sulit datang pada kamu yang suka makan rezeki yang haram. Bahkan mereka yang sulit mengeluarkan zakat juga akan sulit untuk mendapatkan jodoh karena sebenarnya, dalam harta kita ada hak orang lain yang harus kita keluarkan.
**7.Kedekut dan jarang bersedekah**
Kedekut juga merupakan dosa yang bisa membuat seseorang sulit mendapatkan jodoh. Untuk itu , kamu yang sulit dapat jodoh cobalah untuk bersedekah dan jauhkan rasa kedekut dalam diri kamu.
**8.Jarang solat dan melalaikan solat**
solat adalah tiang agama dan doa akan termakbul apabila kita memberikan puji pujian pada Allah,segerah bersolat sebelum meminta sesuatu.ini adalah kesempatan yang terbaik untuk meminta sesuatu pada Allah.jika kamu tidak solat maka Allah tidak akan mendengar rintihanmu
Maka kecelakaanlah bagi orang orang yang tidak solat (yaitu) orang orang yang lalai dari solatnya." (QS 107: 4-5)

Namun begitu, jodoh dan ketentuan itu milik Allah. Kita sebagai hambanya hendaklah memperbaiki diri, berusaha dan berdoa kepada Allah agar mengurniakan kita jodoh yang terbaik
ADS HERE

Klik Share Di Bawah Jika Bermanfaat :

Share on Google Plus
Terima Kasih Kerana Membaca Dan Mohon Share Jika Bermanfaat
Dikongsikan Semula Oleh : pisangbaik.blogspot.com
Artikel di dalam blog ini hanyalah perkongsian dari pelbagai website dan blog secara tidak bertapis yang hanya bertujuan untuk berkongsi maklumat dengan masyarakat umum. Sekiranya perkongsian artikel yang dipaparkan disalah ertikan, pisangbaik.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab. Terima Kasih

About Drift Man

0 comments:

Post a Comment