7 Tempat yang perlu sentuh ketika anda stress yang membuat anda TERUJA untuk mencuba..


Kita semua mempunyai cara masing-masing dalam menguruskan stress. Ada sesetengah orang menghilangkan stress dengan panjat gunung, bermain permainan video, membeli-belah, lepak dan sebagainya.

Setiap cara tersebut ada kebaikannya tapi yang sebenarnya adalah dengan anda mengenalpasti titik-titik tekanan yang terdapat pada tubuh anda. Dengan hanya menyentuhnya, kemungkinan anda akan rasa sedikit ketenangan.

Mari sama-sama kita lihat di mana titik-titik tekanan tersebut yang anda perlu sentuh:

1. Kulit kepala bahagian belakang


Bahagian kepala inilah yang selalu menampung bebanan stress. Apa kata anda ambil masa 5 minit dengan mengurut di bahagian tengah belakang kepala sambil bernafas dengan betul dan fikirkan perkara yang baik-baik sahaja.

2. Telinga


Ini adalah titik tekanan yang dikenali sebagai shen men dalam bahasa cina, bermaksud pagar bagi roh. Beberapa pakar mendakwa ini adalah titik tekanan terbaik yang perlu disentuh untuk melegakan fikiran dan tubuh badan. Cuba ambil kutil kapas atau pen dan urut perlahan-lahan di kawasan ini. Ketenangan akan sedikit demi sedikit datang.

3. Dada

Stress menjadikan kita untuk bernafas dengan betul. Oleh itu, dengan menggunakan tiga atau empat jari, tekan di tengah-tengah dada anda dan tarik nafas sedalam-dalamnya kemudian hembus. JIka mahu lagi mujarab, gunakan satu lagi tangan untuk menekan di antara kening anda. Pasti lega!

4. Perut


Kebanyakan pakar refleksiologi selalu menggunakan titik ini kerana ia membantu mewujudkan pergerakan yang bebas di antara dada dan otot perut yang boleh meningkatkan pernafasan. Orang yang bernafas sambil menekan jari di bahagian pangkal perut ini biasanya akan merasa lebih sensasi dan tenang.

5. Lengan


Antara titik yang klasik tapi popular dalam akunpuntur dan refleksiologi. Cubalah tekan di bahagian ini. Ia membantu tenaga anda untuk bergerak ke arah yang betul disamping membantu tumpuan mental dan mengurangkan tekanan.

6. Tapak tangan


Ramai yang percaya, banyak tekanan yang kita alami disimpan dalam hati. Oleh itu, pakar berpendapat dengan menekan bahagian ini dapat melegakannnya. Selain stress, ia juga dapat memberikan kelegaan pada gejala insomnia dan senak perut.

7. Tapak kaki


Sesetengah pakar refleksiologi percaya dengan menekan di bahagian tengah-tengah tapak kaki dapat meringankan fikiran dan merungkai kekusutan. Ia juga baik untuk merawat pankreas.



Credit
ADS HERE

Klik Share Di Bawah Jika Bermanfaat :

Share on Google Plus
Terima Kasih Kerana Membaca Dan Mohon Share Jika Bermanfaat
Dikongsikan Semula Oleh : pisangbaik.blogspot.com
Artikel di dalam blog ini hanyalah perkongsian dari pelbagai website dan blog secara tidak bertapis yang hanya bertujuan untuk berkongsi maklumat dengan masyarakat umum. Sekiranya perkongsian artikel yang dipaparkan disalah ertikan, pisangbaik.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab. Terima Kasih

About Drift Man

0 comments:

Post a Comment