Mulai Mei 2017 tiada lagi akses Internet untuk komputer penjawat awam

Penjawat awam di negara Singapura akan dihalang dari mengakses internet dari komputer yang disediakan, mulai  Mei 2017.

Mulai Mei 2017 tiada lagi akses Internet untuk komputer penjawat awam

Mulai Mei 2017 tiada lagi akses Internet untuk komputer penjawat awam

Tindakan drastik itu dibuat bagi tujuan keselamatan dan rahsia negara dari diakses oleh pihak tertentu dan perlaksanaan dijangka melibatkan 100,000 buah komputer penjawat awam.

Bagaimanapun, penjawat awam hanya dibenarkan mengakses internet menerusi peranti pintar peribadi mereka. Manakala di setiap pejabat kerajaan, hanya beberapa buah komputer khas yang akan diberikan akses internet bagi tujuan rasmi seperti membuka emel.

Masalah intipan dan ketirisan maklumat rahsia dipandang serius. Komputer yang disambung pada internet terdedah kepada penggodam dan malware.

Tinjauan di laman mForum Cari, 57% menyokong agar Kerajaan Malaysia juga turut melaksanakan tindakan yang sama bagi mengekang kebocoran maklumat sulit kerajaan.

Bagaimanapun, Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa, berkata, tiada keperluan untuk menyekat akses kemudahan internet dalam kalangan penjawat awam.

SumberStraits TimesmForum CariBernama

 

Via: The Coverage

===========================

PENGUMUMAN: ARTIKEL/BLOG POST INI TELAH DI PUBLISH SECARA AUTOMATIK DARI LAMAN http://ift.tt/2mdKUJu .
Sekiranya anda rasa artikel ini mempunyai unsur LUCAH & SENTIMEN PERKAUMAN atau yang sewaktu dengannya, dan anda merasakan ianya patut di delete/padam dari blog ini. Sila hantarkan aduan/mesej inbox facebook kami iaitu di ADUAN @ http://ift.tt/1YYEtDp

ADS HERE

Klik Share Di Bawah Jika Bermanfaat :

Share on Google Plus
Terima Kasih Kerana Membaca Dan Mohon Share Jika Bermanfaat
Dikongsikan Semula Oleh : pisangbaik.blogspot.com
Artikel di dalam blog ini hanyalah perkongsian dari pelbagai website dan blog secara tidak bertapis yang hanya bertujuan untuk berkongsi maklumat dengan masyarakat umum. Sekiranya perkongsian artikel yang dipaparkan disalah ertikan, pisangbaik.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab. Terima Kasih

About Drift Man

0 comments:

Post a Comment