Mas Kahwin Berupa Kain Kafan

Mas kahwin merupakan hak seorang wanita yang wajib diberikan oleh bakal suaminya. Islam memberikan keistimewaan kepada Muslimah untuk mengajukan mas kahwin dan wajib dipenuhi oleh bakal suami. Ketiadaan mas kahwin boleh membuatkan sebuah pernikahan tidak sah.
Oleh kerana menjadi keistimewaan, Muslimah biasanya meminta hantaran mengikut apa yang dia suka. Ada yang meminta emas, duit, beberapa jenis barangan yang unik, benda-benda berharga, dan sebagainya termasuk seperangkat alat sholat.
Berbeza dengan perkahwinan yang lain, pernikahan dari negara jiran ini menjadi viral dilaman media sosial kerana pengantin wanita hanya meminta mas kahwin berupa kain kafan daripada bakal suaminya. Sangat unik malah jarang sekali kita dengar dan ketika ditanya alasannya, wanita ini menyampaikan alasan yang mengejutkan.
“Saya meminta mahar kain kafan kerana ketika saya mati saya ingin kain kafan mahar dari suamilah yang akan membungkus dan menemani saya di kubur sampai akhirat”. kata Ariyati yang telah sah menjadi isteri kepada seorang lelaki bernama Indra.
Walaupun itu merupakan hak Muslimah dan boleh mengajukan permintaan apa pun sebagai mas kahwin kepada calon suami, salah satu kemuliaan seorang wanita boleh juga di nilai pada mudahnya permintaan hantarannya.

===========================

PENGUMUMAN: ARTIKEL/BLOG POST INI TELAH DI PUBLISH SECARA AUTOMATIK DARI LAMAN http://ift.tt/2mcQ4FQ .
Sekiranya anda rasa artikel ini mempunyai unsur LUCAH & SENTIMEN PERKAUMAN atau yang sewaktu dengannya, dan anda merasakan ianya patut di delete/padam dari blog ini. Sila hantarkan aduan/mesej inbox facebook kami iaitu di ADUAN @ http://ift.tt/1YYEtDp

ADS HERE

Klik Share Di Bawah Jika Bermanfaat :

Share on Google Plus
Terima Kasih Kerana Membaca Dan Mohon Share Jika Bermanfaat
Dikongsikan Semula Oleh : pisangbaik.blogspot.com
Artikel di dalam blog ini hanyalah perkongsian dari pelbagai website dan blog secara tidak bertapis yang hanya bertujuan untuk berkongsi maklumat dengan masyarakat umum. Sekiranya perkongsian artikel yang dipaparkan disalah ertikan, pisangbaik.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab. Terima Kasih

About Drift Man

0 comments:

Post a Comment