Gangguan Bunyi Guli Dari Tingkat Atas Rumah Anda? Ini Puncanya

Fenomena bunyi guli bukanlah merupakan suatu perkara yang baru terutamanya di kalangan mereka yang tinggal di kediaman apartment. Di dalam masyarakat Melayu, bunyi yang sering kali dikaitkan dengan misteri gangguan jin dan makhluk halus ini sememangnya sudah wujud sejak dari dahulu lagi.

 

Sekiranya anda membuat pencarian di Google, pastinya sukar untuk anda tidak menemukan keputusan yang dijelaskan secara saintifik dan tidak dikaitkan dengan sebarang fenomena paranormal.

Jadi apakah penjelasan untuk fenonema ini berdasarkan hujah saintifik?

Sebenarnya fenomena bunyi guli ini terhasil daripada kejadian yang dikenali sebagai water hammer yang melibatkan pergerakan air di dalam paip.

Bunyi yang dihasikan sebenarnya berasal daripada pergerakan air yang terhenti secara tiba-tiba apabila injap air ditutup dan seterusnya meyebabkan air yang mengalir di dalam batang paip akan menghentak dinding paip tersebut.

Bunyi bergerak lebih laju di dalam pepejal berbanding udara.

Tonton video ini

 

 

 

 

 

 

Sumber: Siakapke.li

===========================

PENGUMUMAN: ARTIKEL/BLOG POST INI TELAH DI PUBLISH SECARA AUTOMATIK DARI LAMAN http://ift.tt/2mvvnG1 .
Sekiranya anda rasa artikel ini mempunyai unsur LUCAH & SENTIMEN PERKAUMAN atau yang sewaktu dengannya, dan anda merasakan ianya patut di delete/padam dari blog ini. Sila hantarkan aduan/mesej inbox facebook kami iaitu di ADUAN @ http://ift.tt/1YYEtDp

ADS HERE

Klik Share Di Bawah Jika Bermanfaat :

Share on Google Plus
Terima Kasih Kerana Membaca Dan Mohon Share Jika Bermanfaat
Dikongsikan Semula Oleh : pisangbaik.blogspot.com
Artikel di dalam blog ini hanyalah perkongsian dari pelbagai website dan blog secara tidak bertapis yang hanya bertujuan untuk berkongsi maklumat dengan masyarakat umum. Sekiranya perkongsian artikel yang dipaparkan disalah ertikan, pisangbaik.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab. Terima Kasih

About Drift Man

0 comments:

Post a Comment