Turki tarik balik larangan bertudung untuk tentera

ISTANBUL, 26 Jamadilawal 1438H, Khamis – Kerajaan Turki menarik balik larangan pemakaian tudung terhadap anggota wanita yang berkhidmat dalam angkatan bersenjata di negara itu.

Perkara itu diumumkan semalam selepas Kementerian Pertahanan mendapat arahan bahawa pegawai wanita dalam kakitangan awam, ibu pejabat pusat arahan serta cawangan tentera dibenarkan bertudung.

Menteri Pertahanan Fikri Isik berkata, senelum ini cawangan penguat kuasa undang-undang dan polis menarik balik sekatan berkata, dan hari ini giliran tentera.

“Masalah berkaitan menghalang pemakaian tudung kini dikeluarkan sepenuhnya di Turki. Sesiapa yang berhasrat menjalankan tugas sambil memakai tudung boleh berbuat demikian,” katanya.

Tentera adalah institusi terakhir Turki wanita dilarang memakai tudung, selepas pembaharuan kerajaan Islam di bawah Presiden Recep Tayyip Erdogan, yang membenarkannya dipakai di institusi pendidikan, politik dan polis.

Berdasarkan pembaharuan itu, wanita boleh memakai tudung di bawah topi atau beret selagi ia warna sama seperti seragam dan tidak menutup wajah.

Parti pemerintah Islam, Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP) diasaskan bersama Erdogan, sekian lama menggesa penyingkiran sekatan ke atas wanita memakai tudung kepala.-Agensi

The post Turki tarik balik larangan bertudung untuk tentera appeared first on Portal Islam dan Melayu.

===========================

PENGUMUMAN: ARTIKEL/BLOG POST INI TELAH DI PUBLISH SECARA AUTOMATIK DARI LAMAN http://ift.tt/2m9R130 .
Sekiranya anda rasa artikel ini mempunyai unsur LUCAH & SENTIMEN PERKAUMAN atau yang sewaktu dengannya, dan anda merasakan ianya patut di delete/padam dari blog ini. Sila hantarkan aduan/mesej inbox facebook kami iaitu di ADUAN @ http://ift.tt/1YYEtDp

ADS HERE

Klik Share Di Bawah Jika Bermanfaat :

Share on Google Plus
Terima Kasih Kerana Membaca Dan Mohon Share Jika Bermanfaat
Dikongsikan Semula Oleh : pisangbaik.blogspot.com
Artikel di dalam blog ini hanyalah perkongsian dari pelbagai website dan blog secara tidak bertapis yang hanya bertujuan untuk berkongsi maklumat dengan masyarakat umum. Sekiranya perkongsian artikel yang dipaparkan disalah ertikan, pisangbaik.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab. Terima Kasih

About Drift Man

0 comments:

Post a Comment