Bank asing paksa kakitangan berhenti

KUALA LUMPUR, 26 Jamadilawal 1438H, Khamis – Sebuah bank asing di negara ini didakwa mengugut kira-kira 60 kakitangan supaya bersetuju dengan skim pemberhentian kerja secara sukarela (VSS), atau berdepan tindakan dipindahkan.

Setiausaha Agung Kesatuan Kebangsaan Pekerja-pekerja Bank (NUBE), J Solomon dilaporkan sebuah portal sebagai mendakwa tindakan itu sama seperti memaksa dan bukan secara sukarela oleh kakitangan.

“Alasan yang diberikan pihak bank kerana ingin melakukan penstrukturan semula sistem perbankan mereka,” katanya seperti dilaporkan portal berkenaan hari ini.

Beliau dilaporkan berkata, VSS itu dilakukan bagi menggantikan pekerja lama dan digantikan dengan kakitangan baharu yang gajinya lebih rendah.

“Mereka buang pekerja lama berkhidmat beberapa tahun dalam memberi sumbangan dan membawa masuk pekerja baharu supaya mereka dapat bayar gaji dengan rendah. Itu matlamat utama yang kami kira tidak berapa sihat,” katanya.

Solomon berkata, sebelum ini Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia (JTK) pernah menasihatkan bank itu tidak meneruskan VSS dan berunding dengan NUBE.

“Kita hairan kenapa pihak Kementerian Kewangan, Bank Negara… mereka tidak ambil sebarang tindakan. Sepatutnya Bank Negara ambil tindakan dan tidak seharusnya membiarkan pihak yang berniat jahat buang pekerja,” katanya.

Bagaimanapun, dakwaan Solomon belum dapat disahkan.

The post Bank asing paksa kakitangan berhenti appeared first on Portal Islam dan Melayu.

===========================

PENGUMUMAN: ARTIKEL/BLOG POST INI TELAH DI PUBLISH SECARA AUTOMATIK DARI LAMAN http://ift.tt/2laIV5P .
Sekiranya anda rasa artikel ini mempunyai unsur LUCAH & SENTIMEN PERKAUMAN atau yang sewaktu dengannya, dan anda merasakan ianya patut di delete/padam dari blog ini. Sila hantarkan aduan/mesej inbox facebook kami iaitu di ADUAN @ http://ift.tt/1YYEtDp

ADS HERE

Klik Share Di Bawah Jika Bermanfaat :

Share on Google Plus
Terima Kasih Kerana Membaca Dan Mohon Share Jika Bermanfaat
Dikongsikan Semula Oleh : pisangbaik.blogspot.com
Artikel di dalam blog ini hanyalah perkongsian dari pelbagai website dan blog secara tidak bertapis yang hanya bertujuan untuk berkongsi maklumat dengan masyarakat umum. Sekiranya perkongsian artikel yang dipaparkan disalah ertikan, pisangbaik.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab. Terima Kasih

About Drift Man

0 comments:

Post a Comment